Grupperne i huset

I Vilsund Børnehus har vi forståelsen for, at børn udvikler sig på mangfoldige måder og i alverdens hastigheder. For os er det vigtigt, at børnene kan udvikle de nødvendige kompetencer, der gør barnet klar til næste trin, i deres eget tempo. Derfor er vi i Børnehuset opdelt i 5 aldersgrupper.

Fælles for alle grupper er morgensamling. Hver stue har deres egen samling. Her får barnet en god start på dagen, hilser på vennerne med sang og snak, og oplever det at være en del af fællesskabet i en fast gruppe.

Vuggestue

Vi har to vuggestuegrupper – Søstjerner og Gopler

I Vuggestuen går barnet fra nogle gange helt ned til 6 mdr. og op til det fylder 3 år. Dog starter de fleste først i vuggestue omkring 8-10 mdr. alderen.

Vi lægger vægt på at skabe et varmt, trygt og stimulerende miljø. Barnet kommer hjemme fra familien og hen til en lille børnegruppe, hvor barnet får fornemmelse af at være en del af en større helhed. Her er tid til fordybelse i aktiviteter, som tager udgangspunkt i det lille barns fundamentale udviklingstrin.

Det lille barn starter institutionslivet hos Søstjernerne og bliver en Gople når det fylder 2 år.

I overgangen fra vuggestuen til børnehaven samarbejder forældrene med vuggestuen om at gøre barnet klar til det nye der venter.

• Kendskab til toilet/potte
  • Selvhjulpen hed, kan tage tøjet af/på
  • Spisning, barnet sidder på stol med ryglæn, spiser uden hagesmæk.
  • Sover på madras
  • Gåtur

Inden barnet starter i børnehave, afholdes der et overleveringsmøde hvor forældre, vuggestuen og børnehaven deltager.

Børnehave

Barnet starter i børnehaven når det fylder 3 år.

Krabber og Muslinger er vores børnehave grupper, som er aldersintegreret, her spiser de frokost og eftermiddagsmad sammen. Der arrangeres også ture ud af huset i grupperne.

Et par formiddage i ugen aldersopdeles børnene i Lillegruppe, Mellemgruppe, Storegruppe, hvor der laves aktiviteter målrettet efter børnenes alder.

Når barnet flytter til børnehaven, er det klar til nye udfordringer, og har opbygget en selvsikkerhed på mange områder.

I børnehaven får barnet et bredere perspektiv på verden, i form af projekter bl.a. omkring kulturer, normer og fænomener.

Barnet får forskellige ansvarsområder, finpudser sine sociale kompetencer og udvikler sig gradvist i takt med dagligdagens udfordringer, hen imod det at være skole klar.