Traditioner

I Vilsund Børnehus har vi årlige traditioner, der er med til at gøre børnehuset til den vi er.

Vores traditioner og aktiviteter opretholder, for os en vedvarende høj standard og kontinuerlighed af succesfulde handlinger og fællesskaber.

Børnenes fødselsdag

Når et barn har fødselsdag fejres det i børnehuset med flag og gaver. Der synges fødselsdagssang og det barn der har fødselsdag har valgt fødselsdagsmenuen til frokost.

Vi har et fødselsdagshæfte med billeder af forskellige retter, som barnet kan vælge imellem.

I vuggestuen fejres børnenes fødselsdag i deres faste spise/samlings gruppe, der står flag ved barnets rum, og der synges fødselsdagssang. Børnene må gerne medbringe frugtstænger eller ostehaps.

I børnehaven holder børnene fødselsdag i aldersopdelte grupper, det store flag hejses og gruppen synger fødselsdagssang for fødselaren, de hygger sig med medbragte lækkerier så som is eller flødeboller.

Nogle børn ønsker også at inviterer de bedste venner hjem til fødselsdag i privaten. Hvis man ønsker det skal invitationen afleveres på hjemadressen til de børn der skal med, for at vi undgår børn der føler sig fravalgt.

Fastelavn

Vi holder fastelavn i hele huset og slår katten af tønden, alle der har lyst er fint udklædt, vi hygger os og spiser lækre fastelavnsboller.

Børnehusets fødselsdag

Hvert år d. 15. marts fejrer vi børnehusets fødselsdag med lækkerier og forældrekaffe.

Afslutningsfest for ældste årgang

Vi holder årligt en afslutningsfest for de ældste børn, der skal starte i skole, her har vi en hyggelig og sjov aften hvor børnene forinden festen har holdt afstemning omkring meüen og hvad aftenen skal indeholde. Det er en fest hvor børnene er inviteret uden deres forældre.

Bedsteforældredag

Årligt afholder vi bedsteforældredag torsdag før st. bededag, hvor vi har en fantastisk formiddag. Vi starter dagen med varme hveder og kaffe, herefter står den på tilplantning af børnehusets blomsterkrukker hvor bedsteforældrene har medbragt smukke blomster.

Bedsteforældre og børnebørn hygger i alle kroge og dagen nydes tydeligvis af alle små som store.

Arbejdsaften i Børnehuset

Der arrangeres hvert år en arbejdseftermiddag/aften. På arbejdsdagen arbejder forældre og personale i fællesskab med at vedligeholde vores legeplads så den altid er en udfordrende og indbydende legeplads med plads til mange aktiviteter.

Vi arbejder, hygger og snakker og spiser lækkert mad.

Sensommerfest

Sensommer og fest. Vilsund Børnehus sensommerfest er en hyggelig aften hvor vi mødes kl. 17 til lækker mad som vores dygtige køkkendame har lavet. Vi spiser og hygger og nyder hinandens selskab.

Aftenen slutter af med aftenkaffe og kage.

Sørøverdag

En af årets største traditioner er sørøverdagen.

Hvert år i september afholdes der træskibssejlads Limfjorden rundt, og imellem alle de flotte skibe er der et skib ved navnet ”MIRA” der sejler ind mod stranden og sørøvere springer i vandet med en skattekiste, som de kommer op på stranden med til børnene. Forinden den store dag har alle børn øvet sig godt på sørøversangen om ”Sørøverkongen Jonathan” som alle små og store står på stranden og synger. Alle har klap for øjet og bandana på hovedet

Som tak for skatten får sørøverne en dåse med beskøjterne med på deres togt.

Luciaoptog

Vi fejrer hvert år Lucia, det starter om morgenen kl. 7:00 hvor ældste årgang går luciaoptog. Dagene op til Lucia bager de ældste luciabrød som serveres til de forældre, der er mødt ind til morgenkaffe og luciabrød.

Årets sidste fest

Vi holder årets sidste fest lige før juleferien. Julemanden husker altid at komme forbi, og har overraskelser med i sækken.

Julemiddag med flæskesteg sovs og kartofler er et hit, alle nyder denne julefest som afsluttes med lækker risalamande med mandel i.