Mad

Vilsund Børnehus kostpolitik

- Hvordan er vi omkring maden og måltidet

Vilsund Børnehus har madordning – det har vi, fordi en madordning for os er meget mere end bare sund mad – den bidrager med en masse andre gode ting til hverdagen.

Når alle spiser den samme mad, er vi fælles om at smage og opleve igennem vores sanser: vi ser, dufter, smager og snakker om maden på tallerkenen. Børn er nysgerrige og modigere når de spiser den samme slags mad, derfor er det vigtigt for os, at de voksne der deltager i måltidet viser glæde ved at spise sammen med børnene.

Vores køkkendame sørger for, at børnene får en varieret og ernæringsrig kost samt gradvist bliver introduceret til nye madvarer og smagsoplevelser.

Vi forsøger så vidt muligt at have en ugentlig dag med fisk, kylling, kød, suppe og smør selv så der er genkendelighed i menuen og yndlingsretterne gentager sig.

Til alle retter serveres der friske gnave grøntsager. Der er desuden frisk frugt til formiddagsmad og eftermiddagsmad.

Mht. småbørnskost arbejder vi ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger om sund kost til vuggestuebørn. Når vi modtager børn under 1 år, er vi i tæt dialog med forældrene omkring barnets kost, og om der er særlige kosthensyn. Vi er opmærksomme på, at sundhedsstyrelsens retningslinjer påpeger begrænsede mængder og undladelser af visse fødevarer.

I det hele bidrager madordningen til skabelse af en herlig madkultur, hvor børnene kan tilegne sig nye kompetencer som f.eks. at dele, række videre, bede om mere mad m.m. Det er vigtigt for os at tilgodese børnenes deltagelsesmuligheder omkring måltidet.

I vuggestuen skærer goblerne selv frugt til formiddagsmaden, det giver gode snakke om hvilken slags frugt det er de skal spise, hvilke form, farve smag og duft frugten har, og at et æble har et kernehus, en stilk og en æbleblomst.

Goblerne dækker bord, deler hagesmække ud og henter på skift maden i køkkenet, de sætter selv tallerknerne på rullebordet når de er færdige. Goblerne har faste pladser som giver ro og forudsigelighed. Ved den varme mad får børnene hjælp til at øse maden op, og ved smør selv guides og hjælpes goblerne i selv at smøre deres mad og vælger det pålæg de har lyst til. Søstjernerne får hjælp til at smøre og vælger selv pålæg.

I børnehaven dækker børnene på skift bord og rydder op efter maden, hvert barn sætter deres tallerken på rullebordet når de er færdige. Børnene har faste pladser hvilket giver ro og en vis forudsigelighed. Inden maden synger børnene en madsang hvor der siges værsgo, og når de er færdige afsluttes måltiden med en velbekomme sang.

Det meste af året laver børnene bålmad om fredagen, hvor de hjælper til med at tilberede råvarerne.

For at understøtte børnenes deltagelsesmuligheder vil vi i Vilsund Børnehus lave et pædagogisk køkken for børnehavebørnene hvor en medarbejder i samarbejde med køkkendamen skal stå for madaktiviteterne. Med en aktiv inddragelse giver vi børnene mulighed for, deltagelse, involvering og medbestemmelse i forbindelse med læring omkring måltidet. Når vi inddrager børnene opnår de en følelse af, at se sin egen rolle og deltagelse i måltidet som noget meningsfuldt. Når inddragelse er ensbetydende med medbestemmelse opnås et særligt engagement hos børnene.

Børnene vil på skift få mulighed for at være med i det pædagogiske køkken, som vi starter op januar 2022

Dagens menu kan børnene se på billeder, hvor der er mulighed for at snakke om hvad der skal spises. Dagens kokke vil også fremgå på menukortet.

Ugen aktuelle madplan er at finde på Aula under galleri.

Morgenmad

Indtil kl. 7:30 er der mulighed for at få morgenmad, her serveres der havregrød, havregryn og rugfras. Der serveres hjemmelavet frugtmos, frisk frugt og rosiner til at søde morgenmaden med, og mini mælk. Udover det serveres det rugbrød med ost, pålæg, syltetøj.

Formiddagsmad

Til formiddagsmad i vuggestuen serveres der grød af forskellige typer, surmælksprodukt, brød, frisk frugt og vand.

I børnehaven serveres der brød og frisk frugt og vand.

Eftermiddagsmad

Om eftermiddagen serveres der enten rugbrød med pålæg, brød, surmælksprodukt, pizza, pølsehorn m.m. samt frisk frugt og vand.