Værdigrundlag

Vores pædagogiske arbejde udfolder sig inden for rammerne af de overordnede principper og holdninger, som vi har skabt i børnehuset.

Disse aspekter bidrager til at definere børnehusets kultur og atmosfære, og er ligeledes et udtryk for vores lærings- og udviklingssyn i arbejdet med børn.

I Vilsund Børnehus ligger følgende værdier til grund for vores arbejde med de 6 læreplanstemaer.

Nærvær

Nærvær må være grundstenen i pædagogik, da vi ellers ikke kan se, høre og mærke, hvor børnene er. Vi anser det derfor som vores vigtigste opgave at være nærværende og til stede i nuet, sammen med børnene.

Jo mere nærværende vi er, jo mere ligeværdigt bliver samspillet mellem os, barnet og børnegruppen. Det er et anerkendende aspekt i sig selv, at vi gensidigt vil hinanden noget, og vi som pædagoger bliver fanget og fordybet i samtaler og aktiviteter, så meget som barnet.

Tillid

Det er vigtigt at vi har tillid til hinanden. Det er en forudsætning for, at børnene føler sig trygge og veltilpasse med mod på at udfordre og udvikle sig, samt at turde stole på egen intuition og kunnen. Børnene skal have tillid til de voksne, de er sammen med hver dag og forældrene skal kunne have tillid til det sted, de afleverer deres børn.

Vilsund Børnehus skal være et trygt sted at være, hvor ord og handling følges ad.

Faglig og personlig udvikling

Vilsund Børnehus er et udviklings- og læringssted for både børn såvel som for personalet. Alle børn har et utroligt udviklingspotentiale, der skal udfordres og stimuleres med udgangspunkt i barnets evner og ressourcer.

Personalet har mulighed for løbende at deltage i pædagogiske kurser, så som naturkurser med inspiration til læring i naturen.

Fællesskab

Alle børn har ret til deltagelse og til at opleve sig inkluderet i et fællesskab. Alle børn skal opleve sig selv, som værende værdifulde bidragende til fællesskabet og opleve, at de har et tilhørsforhold. At opleve sig som en del af en eller flere relationer er afgørende for barnets trivsel og udvikling. Der skal være plads til forskelligheder og herunder også kulturelle forskelligheder.

Leg og læring

Læring foregår over alt i hverdagen – i hverdagsrutiner og planlagte pædagogiske aktiviteter, på egen hånd, i den frie leg og i fællesskab med andre.

De voksne skal lede, støtte og inspirere til læring. For os har børnene forskellige forudsætninger, lærer på forskellige måder og kan have behov for at lære noget forskelligt. Vi skal derfor have øje for, at de valgte læreprocesser tager udgangspunkt i den aktuelle børnegruppe, og bestræber os på at følge børnenes spor.

Børnene skal mødes af autentiske voksne, der sætter genkendelige, udfordrende rammer for hverdagen, hvor børnene har masser af medindflydelse på indholdet.

Anerkendelse

Børnene skal mødes med anerkendelse. Her handler det ikke kun om at rose barnet, for hvad det kan, men i høj grad at se barnet, som den det er – det handler altså om at blive set, hørt og forstået. En anerkendende relation forudsætter nærvær og tilstedeværelse hos den voksne.

Anerkendelse skaber en positiv atmosfære, hvor vi har fokus på barnets styrker, ressourcer og kvaliteter.

Børnene bliver i hverdagen mødt af krav og grænser, og er der noget der ikke kan lade sig gøre (hvis det får et “nej”), forsøger vi at møde barnet med et alternativ (hvad er ellers muligt)

eller i alt fald en forklaring derpå.

Demokrati

Vi lægger stor vægt på børnenes medbestemmelse, initiativ og nysgerrighed i hverdagen. Vi anser det betydningsfuldt for børns udvikling at have en balance imellem bevidst voksenstyret aktiviteter samt selvstyret og selvudfoldelse på egen hånd.

Vi bestræber os derfor på at synliggøre demokratiske processer for børnene. Børnene skal have medbestemmelse og indflydelse på egen hverdag og eget liv, og de skal inddrages i beslutningsprocesser, der vedrører deres dagligdag. Det gør de bl.a. til samling, og når vi snakker om hvilke kommende aktiviteter og projekter der ville være spændende at lave.

Hos de mindste bliver der kigget på gejsten børnenes spor og behovet i øjeblikket, i skabelsen af spontane aktiviteter.

Vi ser børn som aktive deltagere i egne udviklings- og læreprocesser, og de skal i hverdagen opleve sig selv som medskaber af det kulturelle, faglige og sociale fællesskab.

Det er vores hensigt at skabe plads til og gribe fat i det, som børnene har mulighed for selv at have indflydelse på. Det støtter dem i at blive bedre til at foretage valg og til at sige til og fra, men lærer dem også at tage ansvar for sig selv. Når man skaber noget selv, erfarer man at være med til selv at sætte dagsorden.